Spotte jij de groene handtas van Amalia ook tijdens Koningsdag? Die is van ‘Jacquemus’: één van de meest gewilde merken anno nu.
Hieronder lees je waarom dit modehuis zo succesvol is.
Gewild
Je hebt vast al eens een item van het merk gespot. De handtas van Amalia tijdens Koningsdag dit jaar? Jacquemus. Die mini tasjes waar drie jaar geleden iedere blogger mee liep en waar je geen pinpas in kwijt kunt? Juistem: Jacquemus. Je begrijpt: het merk is behoorlijk gewild, en wordt alsmaar bekender.
Dat alles is te danken aan de Franse ontwerper Simon Porte Jacquemus. Met zijn jonge leeftijd (33) heeft hij al een indrukwekkend merk weten op te bouwen. De ontwerper is geboren en getogen op het platteland (waar hij zijn inspiratie voor collecties vandaan haalt), vertrekt op zijn achttiende naar Parijs en wordt jaren later wereldberoemd.
Na de plotselinge dood van zijn moeder realiseert Simon zich opeens hoe kort het leven is en durft hij daarom al op zijn twintigste (!) het risico te nemen om zijn eigen merk te beginnen. Zo wordt Jacquemus geboren, een merk dat jaren later tot de top van de wereld hoort.
De grote kracht achter het merk? De campagnes (fris, kleurrijk, als een zomer op het Franse platteland), de ‘betaalbare’ prijzen (voor andere merken betaal je al snel duizenden euro’s meer als je een tas wilt) en de massa’s fans die het merk maar al te graag dragen en dat online delen. Waaronder grote sterren als Kylie Jenner, Dua Lipa, Beyoncé en onze Amalia.
Duur grapje
Wat ook meewerkt: de online aanwezigheid van het merk. Jacquemus zit op Instagram, heeft zelfs een aparte pagina van z’n schattige teckel en deelt niet alleen nieuwe collecties, maar ook foto’s van zijn huis of privé-vakanties. Ik noem ’t maar het Kardashian-principe: fans willen alles van je zien en weten, dus mocht je veel delen, dan werkt dat goed qua marketing.
Of je een tas of jurk blieft, een tweedelig pak wilt of beeldige hakken: de keuze is reuze. Maar het is en blijft een Frans modehuis, dus er is geen sprake van Zara-prijzen. Zo betaal je voor zo’n minitasje al gauw een paar honderd euro, leg je voor (wel echt práchtige) oorbellen al gauw 700 euro neer en kan een jurk gemakkelijk minstens 1.200 moppen kosten.
Kijken, kijken, wel kopen
Wie zich wil hullen in Simons kledij moet dus even sparen, maar de items van Jacquemus zijn simpelweg beeldschoon. Stijlvol, kleurrijk, voor een avond uit of een dag op het strand: ik zou het liefst m’n hele kast vol willen hangen. Moet ik wel eerst sparen. En plek maken.