Een maand lang mode, knappe mensen en hippe feestjes. Ja, de Fashion Weeks die over de hele wereld plaatsvinden zijn behoorlijk intrigerend.
Maar wat betekenen die modeweken nu eigenlijk?
Een maand lang mode, knappe mensen en hippe feestjes. Ja, de Fashion Weeks die over de hele wereld plaatsvinden zijn behoorlijk intrigerend.
Maar wat betekenen die modeweken nu eigenlijk?
Op het moment van tikken ben ik bijna klaar om naar de Men’s Fashion Week in Parijs te gaan. Mijn koffer is gepakt, de looks zijn nauwkeurig uitgekozen. Immers: ik moet er wel een beetje hip bijlopen tussen al dat modieuze volk. Ik heb een keer eerder een Fashion Week meegemaakt in Parijs, en keek mijn ogen uit.
Want: wat een pracht, wat een praal. Afijn, ik begrijp maar al te goed dat je wil weten wat deze modeweken inhouden, wat het doel erachter is en hoe ’t is om erbij te zijn. Dus hieronder: een korte uitleg. Ben je weer op de hoogte.
Tijdens de modeweken in Milaan, Parijs, New York, Kopenhagen en Londen (Amsterdam heeft er ook een, trouwens) showen designers hun nieuwste collecties aan inkopers, journalisten, influencers, stylisten en (bekende) klanten. Inkopers (de naam zegt het al) kopen in voor hun winkels of warenhuizen, journalisten (zoals ik, die er stukken over schrijven) zullen erover publiceren, stylisten kunnen looks zien die ze later kunnen samenstellen voor een shoot en de bekende klanten worden ingevlogen om de show nog populairder te maken – of om een haute couture jurk van tienduizenden euro’s te bestellen.
De modeweken vinden twee keer per jaar plaats: rond februari en maart worden de najaarscollecties getoond, en rond september zijn de lente- en zomercollecties aan de beurt. De mannenmode showt in januari en juni. De collecties worden dus steeds een seizoen op voorhand geshowd. Zo zag ik in januari de najaarscollecties van dit jaar. Snap je ’t nog?
Alle steden die meedoen aan Fashion Weeks hebben een eigen saus. In Parijs zie je vooral gevestigde modehuizen als Chanel, Dior en Balmain, in Milaan en New York zie je vooral labels van eigen bodem (Versace, Dolce & Gabbana, Michael Kors) en in Londen worden artsy looks geliefd. In Milaan zijn er vaak opvallende creaties te zien, terwijl in Parijs conceptuele mode het nog altijd wint.
Journalisten mailen naar PR-bureaus voordat de weken beginnen met aanvragen. Ze zeggen voor welk medium (Vogue, Elle, Harper’s Bazaar) ze werken en welke shows ze willen zien bij de desbetreffende bureaus die de merken vertegenwoordigen. Lukt dat, dan krijg je of een fysieke of een online uitnodiging, waar de gegevens van de show op te zien zijn. Dat is ook je toegangsticket. Soms vragen merken ook aan bekende sterren of ze hun show willen bijwonen, die dan ook vaak een look van de designer krijgen om aan te trekken.
Shows zijn magisch. Geluid, licht, knappe modellen, geweldige kledingstukken, een toffe locatie: overal is over nagedacht. Als je mag komen moet je je uitnodiging laten zien, waarna je plaatsneemt in de ruimte. Mensen op de front row zijn vaak het ‘belangrijkst’: hoofdredacteuren, bekende sterren, grote journalisten of gevreesde inkopers dus. Dan is het wachten tot de show begint, en na ongeveer een kwartiertje sta je weer buiten, op weg naar de volgende. Na een week kom je met inspiratie, liefde voor mode en nieuwe connecties thuis. Of ga je naar de volgende stad, if you’re lucky.
Voor de nodige mode-inspiratie: dé smaakmakers van nuLees ook