Burberry gaat niet langer onverkochte kleding verbranden. Ook laat het modemerk weten in de toekomst geen gebruik meer te maken van bont.
En die maatregelen komen niet uit de lucht vallen.
Felle kritiek
Burberry kreeg namelijk felle kritiek nadat bekend werd dat het modemerk jaarlijks voor miljoenen aan onverkochte producten verbrandde. Het bedrijf wilde daarmee voorkomen dat producten werden gestolen of aangeboden tegen een lagere prijs. In 2017 werd maar liefst dertig miljoen aan kleding, parfums en accessoires in de oven gegooid. Die teller staat, gekeken naar de afgelopen vijf jaar, op ruim honderd miljoen.
Reden verbranding
Dat het merk jarenlang kleding heeft verbrand, is voor hen niet zonder reden. Voor veel modemerken zijn onverkochte voorraden een groot probleem en kleding eindeloos verlagen in prijs is geen optie. Consumenten zullen dan de huidige collectie niet meer kopen. Weggeven is ook geen mogelijkheid, dan wordt de markt volgegooid met gratis producten.
Duurzamer Burberry
Burberry wil een duurzamere weg inslaan en kondigde vorig jaar al een vijfjarig duurzaamheidsplan aan. “Moderne luxe betekent sociale en ecologische verantwoordelijkheid”, zegt bestuursvoorzitter Marco Gobbetti tegen de NOS. Het bedrijf zal haar kleding voortaan hergebruiken en recyclen.
Niet alleen duurzaam
Burberry is niet alleen op het gebied van duurzaamheid goed op weg. Begin dit jaar lanceerde het merk een nieuwe videocampagne waarin enkele jonge LGBT-koppels de hoofdrol hebben. Met de campagne wilde Burberry een duidelijke boodschap naar voren brengen. ‘In wat voor mooie wereld zouden we leven als we iedereen laten houden van wie we willen.’