Bella Hadid heeft naast haar eigen Instagramaccount er óók eentje voor haar alter ego: een Japanse versie van zichzelf. Daar is niet iedereen even blij mee.
Het topmodel wordt beschuldigd van culturele toe-eigening.
Culturele toe-eigening vindt plaats wanneer je iets leent uit een andere cultuur. Dat wordt extra problematisch als er geld mee verdiend wordt en dit op geen enkele manier terugvloeit naar de originele cultuur. Vooral in de modewereld zie je dit vaak gebeuren tijdens shoots voor bladen en grote merken.
Japans alter ego
Bella’s alter ego heet Rebekka Harajuku en verwijst naar een populair gebied in Tokio, waar iedereen rondloopt in zeer opvallende outfits. Gek genoeg is er niks Harajuku aan Rebekka Harajuku’s kledingstijl (al zijn de foto’s wél in Tokio gemaakt).
Dat Bella kiest voor een alter ego dat afkomstig is uit een andere cultuur is niet zo slim. Haar zus Gigi werd een Chinees visum ontzegd tijdens de laatste Victoria’s Secret modeshow. Critici denken dat dit komt door de onderstaande video, waarin Gigi haar ogen samen knijpt en Aziatisch mensen belachelijk lijkt te maken.
- Video player -
Hoe vaak er in de mode gebruik wordt gemaakt van culturele toe-eigening? De beelden uit het lijstje hieronder werden allemaal ontvangen met veel kritiek.
Miranda Kerr als geisha op de cover van het 2014 novembernummer van de Japanse Vogue.
De onderstaande beelden van de 2016 Mango-campagne lijken niet zo aanstootgevend, maar critici waren met name ontevreden over het feit dat de witte Kendall het gezicht was voor de kledinglijn geïnspireerd op de Afrikaanse Savanne die ‘Tribal Spirit’ heette.
De 2013 Métiers d’Art-show van Chanel. Daar is ‘ons’ Joan Franka Songfestival circa 2012 niks bij.
Een Valentino-campagne uit 2016 waarbij de witte modellen de hoofdrol spelen in een Afrikaanse setting en de Afrikaanse persoon gebruikt wordt als opvulling.
Chanel-campagne uit 2017 waarin de haardracht is overgenomen van de Bantoevolkeren uit Centraal- en zuidelijk Afrika.
Witte modellen met dreadlocks in de Marc Jacobs modeshow uit 2016.