In ‘Selfmade’ gaat Hanan Challouki (30) in gesprek met inspirerende vrouwelijke ondernemers. Deze week is het woord aan Marsha Goei (26), medeoprichter van datingapp Breeze.
“We begonnen met het probleem: de datingindustrie is gewoon gebroken.”
Marsha Goei
Tijdens haar studie Industrieel Ontwerpen in Delft begon Goei een ondernemingscollectief met vrienden. “Iedereen heeft wel zo’n lijstje in hun telefoon met million dollar ideas“, vertelt ze. “We dachten: we gaan gewoon bij elkaar zitten en stapsgewijs die ideeën af om te kijken of er iets bij zit.”
Breeze is niet hun eerste start-up, maar wel het eerste bedrijf waar ze écht brood in zien. Boei noemt datingapps ook wel “grote machines” die vooral gebouwd zijn om jou zo lang mogelijk in de app te houden. “Het zijn allemaal dezelfde principes in een iets ander marketingjasje. Heel veel chatten, heel veel swipen, heel veel geghost worden.”
Bij de meeste datingapps staan mannen aan het roer. “Er wordt helemaal geen rekening gehouden met de ervaring van de vrouw op een datingapp”, zegt Boei. “Ik hoor van vriendinnen dat ze het een naar gevoel vinden dat zij op een stapel profielen belanden. Dat er met een vleeskeuring, binnen een split second, wordt bepaald of ze wel of niet aantrekkelijk genoeg zijn.”
Op Breeze krijg je als gebruiker dagelijks een geselecteerd aantal profielen te zien. Als er een match is, opent er géén chat maar kom je direct bij de datumprikker terecht. Breeze organiseert vervolgens jullie eerste date bij een van hun horecapartners.
Zelf zit Boei ook op de app – als gewone gebruiker, benadrukt ze. Toch blijft het feit dat ze medeoprichter is wel onderwerp van gesprek. “Dan denken ze altijd dat ik achter de schermen moeite heb gedaan om met hen op die date te zitten”, lacht ze. “Dat ik denk: lieverd, zo belangrijk ben je niet.”
Selfmade is een samenwerking tussen LINDA. en Maya Creatives. Kijk hier de vorige aflevering met Manouschka Bottse terug.
Deze serie over vrouwelijk ondernemerschap wordt mede mogelijk gemaakt door ABN AMRO.