Jurken zijn allang niet meer alleen maar voor meisjes. Dat vindt ook moeder van twee, Joyce Dur (38). Zij ontwierp daarom een collectie jurken voor jongens, die vorige week is gelanceerd.
“Ik dacht: ‘Ik ga het gewoon proberen’.”
Jurken zijn allang niet meer alleen maar voor meisjes. Dat vindt ook moeder van twee, Joyce Dur (38). Zij ontwierp daarom een collectie jurken voor jongens, die vorige week is gelanceerd.
“Ik dacht: ‘Ik ga het gewoon proberen’.”
De dochter van Joyce (3) draagt, zoals veel kinderen, graag rokken en jurken met glitter en roze tule. Als het gezin op vakantie is, vraagt haar zoon (4) opeens of hij ook een jurk aan mag. “Ik kon natuurlijk niet zeggen dat die alleen voor meisjes zijn”, vertelt Joyce. Dat haar zoon vrolijk gekleurde rokken van tule wil dragen in plaats van spijkerbroeken verbaast haar niets. “Het zijn ook gewoon leukere kleren.”
Maar als ze online op zoek gaat naar jurken en rokken voor jongens, komt ze niets tegen. “Ik stuitte alleen maar op blogs en artikelen van ouders die met hetzelfde probleem worstelen en bij de jongensafdeling niks tegenkomen.”
Joyce gaat niet bij de pakken neerzitten en heeft al snel het idee om zelf aan de slag te gaan met het ontwerpen van jurken. Ze richt haar bedrijf Little Prince Charming op, vindt een Duitse ontwerpster die haar ideeën kan omzetten in ontwerpen en een Nederlandse producent in Ede.
Begin december is het zover: de eerste ontwerpen gaan in de verkoop. Een kleine collectie met twee jurken; een donkerblauwe tulen jurk en een stoer okergeel exemplaar met een split. Genoeg bewegingsruimte om lekker in te kunnen spelen dus.
Haar dolblije zoontje is een dankbare klant. “Hij liep apetrots de winkel uit toen we de jurken gingen ophalen bij het pakketpunt. Hij draagt eigenlijk bijna niets anders meer.” Op school houdt de moeder de reacties van andere kinderen op de nieuwe kleren van haar zoon goed in de gaten. “Hij heeft wel eens aangegeven dat er kindjes zijn die zeggen dat hij een meisje is. Maar hij is best weerbaar en zegt dan dat jongens ook jurken kunnen dragen.”
Hoe de toekomst van haar bedrijf eruitziet, is nog maar de vraag. Haar onderneming is nobel, maar helaas is het initiatief nog niet heel winstgevend. “Het kost meer dan dat mensen ervoor willen betalen”, vertelt ze.
Ondertussen is ze wel bezig met een zomercollectie en krijgt ze veel positieve reacties. “Veel moeders op het schoolplein vinden het heel stoer.” Ook aan het aantal volgers op Instagram merkt ze dat veel mensen positief reageren op de jurken voor jongens. De verzoekjes beginnen al binnen te stromen. “Onder volwassen mannen is er ook al interesse”, aldus de ondernemer.
Maar niet iedereen kan wennen aan het idee van een jongen in een zwierige rok. “Er zijn vrienden die tegen mij zeggen: ‘Kijk maar niet op Facebook’. Als ik nu dat soort reacties lees, dan scan ik daar gewoon overheen.”
Dat de jurken iets losmaken bij mensen, vindt Joyce positief. “Ik vind de reacties soms ook leuk om te volgen. Vooral als mensen het voor mijn initiatief opnemen. Ik zie een soort maatschappelijke discussie ontstaan.”
Ze hoopt dat het idee dat jongens ook vrolijke jurken en rokken kunnen dragen, aanslaat. Bang voor concurrentie is ze dan ook niet. Ze hoopt juist dat andere bedrijven haar initiatief oppikken. “Want als grote ketens het ook gaan doen, dan is mijn missie voltooid.”
Rians zoon (2) brengt eerste woordjes uit tegen notaris: 'Stomme kutlul'Lees ook