ING heeft afgelopen nacht drie miljoen betalingen dubbel afgeschreven. De bank zegt het bijzonder vervelend te vinden dat de fout is gemaakt, maar heeft geen directe oplossing.
Klanten moeten voorlopig dan ook even geduld hebben.
Op dit moment zijn er problemen met dubbele boekingen. Dit betreft 3 miljoen posten. Boekingen van pinbetalingen van 19 maart zijn dubbel verwerkt. We werken aan een oplossing waarbij dit hersteld wordt. Zodra meer informatie bekend is volgt een update. Excuses voor het ongemak.
Banken verwerken betalingen en overschrijvingen in groepen. Eén zo’n groep overschrijvingen is door ING per ongeluk twee keer verwerkt. Het gaat met name om pinbetalingen die maandag zijn gedaan, drie miljoen in totaal. ING werkt hard om de fout te herstellen, maar dat gaat even duren, laat de bank nu weten.
Op dit moment zijn er een hoop vragen met betrekking tot de dubbele boekingen, houd onze berichtgeving in gaten voor de laatste updates. We werken aan een oplossing waarbij dit hersteld wordt. Hiervoor hoef je geen contact op te nemen.
Op Twitter wordt de bank overspoeld met vragen van klanten over de fout. Veel mensen vragen zich af of ze zelf actie moeten ondernemen. Daar is ING heel duidelijk in: ‘Nee, je hoeft geen contact met ons op te nemen. We doen ons best om dit zo snel mogelijk te corrigeren. Bij iedereen.’
In de min
De fout is extra vervelend voor klanten die daardoor in het rood zijn komen te staan, en niks meer kunnen kopen. Die mensen komt ING deels tegemoet door geen rente te heffen over het bedrag dat ze in de min staan. De bank heeft tevens zijn excuses aangeboden voor het ongemak dat de fout met zich mee heeft gebracht. ING hoopt vandaag nog met een oplossing te komen.