Je eigen bedrijf runnen of instappen in de multinational van je ouders – deze vrouwen doen het. En met succes. Dit zijn hun tips, tricks & fails. CV
Naam Puck Landewé
Je eigen bedrijf runnen of instappen in de multinational van je ouders – deze vrouwen doen het. En met succes. Dit zijn hun tips, tricks & fails. CV
Naam Puck Landewé
Leeftijd 37 jaar
Is founder van financieel vrouwenplatform Elfin
Opleiding Fashion & Textile Technologies
Hoe ziet een dag in jouw leven eruit?
“Een gemiddelde dag heb ik niet, maar ik probeer wel echt structuur aan te brengen in mijn week. Anders loop ik de hele dag achter de feiten aan en word ik gek. Hoe ziet dat eruit? Maandag is ‘Puck-dag’. Dan wil ik geen afspraken, e-mails of schermen. Dan wil ik alleen maar nadenken over grote strategische plannen. Bijvoorbeeld waar we over vijf jaar staan en hoe we daar komen. Dat is voor mij een hele fijne manier om de week te beginnen. Dinsdag en donderdag maak ik tijd voor meetings met externen. Woensdag is Lieke en Puck-dag (Lieke is co-founder van Elfin), waarin we vooral de financiële zaken doornemen. En vrijdag is team-dag.”
Hoe start zo’n Puck-dag?
“Eén ding in mijn ochtendroutine is heilig: ik zet geen wekker. Ik haat de wekker, dus ik word gewoon wakker wanneer ik wakker word. Dan sport ik of ga ik direct aan het werk. Dat is meestal om 6.00 uur. De week dat ik ongesteld moet worden, is dat 7.00 uur of 7.30 uur. Ik ben echt een ochtendmens, dus dan heb ik superveel energie.
Verder heb ik echt een hekel aan vergaderen, dus ik probeer die ook te minimaliseren. Het doel van vergaderen is communicatie, maar in mijn mening kun je ook een collega even vijf minuten bellen om het te fixen. Daar hoeft niet speciaal een meeting voor te komen. Dus ik heb van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat contact met mijn team.”
Zorgt dat ook voor meer snelheid in jullie bedrijfsvoering?
“Ja, de snelheid is bij ons heel hoog. Dat komt doordat we een klein team zijn, maar ook omdat we geloven ook in experimentgedreven werken. Er is zoveel wat we nog niet weten. Dus als we een idee hebben, dan gaan we het gewoon proberen. We doen constant kleine experimenten, leren daarvan en kijken hoe we het beter kunnen doen. Daardoor handelen we heel snel.”
En met hoeveel zijn jullie?
“We zijn een vast team van vier en werken met drie freelancers. Dat is op dit moment in mijn leven mijn manier van ondernemen. Met een klein team heel schaalbaar zijn, heel veel snelheid en impact maken.”
Is dat op andere momenten in je leven anders geweest?
“Zeker. Voor ik Elfin startte vond ik het belangrijk dat mijn team alleen maar groter werd. Nu denk ik: hoe meer mensen, hoe meer gedoe. Ik heb geen zin om een manager te zijn. Dus ik heb veel liever een team waarbij iedereen zijn verantwoordelijkheden heeft en we samen gedeelde verantwoordelijkheid voelen om impact te maken.”
Heb je daar altijd ook de goede mensen voor gevonden?
“Dat voel je intuïtief wel aan. Je kunt veel aanleren en de energie is superbelangrijk. Dat is veel meer dan iemand zijn of haar cv. Dus ik wil weten: vind je dit werk net zo belangrijk als wij? En vind je ook echt dat vrouwen financieel beter voor zichzelf moeten gaan zorgen? Dan hebben we een match.”
Vond je het spannend om met een partner in zee te gaan die je daarvoor niet kende?
“Dat was het zeker, maar ik wist dat ik dit niet alleen wilde doen. Dus toen heb ik eerst een partner gezocht. Toen zij er eenmaal was, heb ik mijn baan als Head of Brand Publishing bij Just Eat Take-away opgezegd en kon Elfin van een hobby overgaan in een echte organisatie. Na inmiddels drie jaar hebben we een super goede werkrelatie, maar dat heeft echt tijd gekost. Het is net als een liefdesrelatie opbouwen. Je moet elkaar leren kennen, grenzen aftasten, leren wat iedereen wil of prettig vindt en wat ieders verantwoordelijkheid is. Maar ook hoe we met elkaar communiceren en wat de processen zijn. Dus daar hebben we wel echt in geïnvesteerd.
Als ik het opnieuw zou doen, zou ik adviseren om iemand te zoeken die niet op je lijkt. Dat vinden mensen vaak juist prettig, want dan worden je ideeën en manier van werken bevestigd. Maar in een bedrijf wil je iemand die je in vaardigheden en manier van werken aanvult, omdat dat een grotere kans van slagen heeft.”
Wat heb je zelf echt moeten leren?
“Ik heb mij zo ontzettend rot gevoeld over de lancering van Elfin. Het moest namelijk ‘de Vogue in finance’ worden. We wilden het lanceren als online tijdschrift, waar mensen zich op konden abonneren. Dat was ons businessmodel. Ik was er door mijn ervaring in de uitgeverijbranche vanuit gegaan dat dit ging werken, zonder dat ik het had getoetst. De lancering ging grandioos mis. Dit was in oktober 2021 en in december stond er geen geld meer op de bank en lagen er stapels rekeningen op ons bureau. Toen dacht ik: ‘Mijn ondernemersavontuur duurde drie maanden. We moeten faillissement gaan aanvragen.’
Gelukkig hoefde dat niet en zijn we er bovenop gekomen door echt naar de doelgroep te luisteren. Toch heb ik mij toen zó gefaald gevoeld. Ik heb echt moeten leren om los te laten wat je denkt te weten. En luister alleen maar naar je doelgroep. Dat is wat we toen hebben gedaan, waarna we een nieuw product hebben gelanceerd en dat liep goed. Sindsdien hebben mijn partner en ik allebei nog steeds wekelijks één-op-één gesprekken met onze doelgroep.”
Had je dat advies ook aan je jongere zelf willen geven?
“Ik zou tegen haar zeggen: je hoeft het niet alleen te doen. Het is geen one man show. Dat is geen enkel succes, dus vertrouw op de mensen om je heen en vraag om hulp.”
Waar ben je het meest trots op?
“Op de lof van bijvoorbeeld een klant die een spraakbericht van drie minuten naar mij stuurt, waarin ze vertelt over hoe haar leven is veranderd door ons. Dan voel ik mij echt trots, want daar doe ik het voor. En ik ben trots dat we mensen in dienst kunnen nemen en salaris kunnen uitbetalen. Je helpt hen om een leven te leven. Dat voelt super waardevol.”
En wat zijn dromen voor Elfin?
“We willen uiteindelijk een miljoen vrouwen helpen om financiële stappen te zetten en beter voor zichzelf te zorgen. Dat is onze big goal. We zitten nu op 12.000 actieve leden, dus we hebben nog een hele weg te gaan. Daarom hebben we ook internationale ambities om aan dat getal te komen. Na de zomer lanceren we ons Engelse platform. O, en in november komt ons boek uit.”
Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door ABN Amro MeesPierson en Choices by DL.