Winkelen doen we tegenwoordig veelal online. Het is snel, makkelijk en je kunt eenvoudig goede deals vinden. Maar daardoor vindt er ook veel oplichting plaats, en dat voorkom je natuurlijk liever.
Want hee: Better safe than sorry
Online oplichting
Bij online oplichting biedt een verkoper een product of dienst aan, vaak voor een goede prijs. Zodra je hebt betaald, wordt er niet geleverd en is de verkoper vaak onbereikbaar. Wat resulteert in geen product of dienst, maar wel kosten. Dat is zonde, en zorgt voor frustratie. Daarom delen we drie tips waar je op kunt letten om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van online oplichting.
Tips
Vaak is het zo dat kwaadwillenden bij online oplichting een extra goedkope deal aanbieden, zodat je zeker voor hen kiest. De belangrijkste tip is dan ook: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo. Daarom is het altijd verstandig om het aanbod te vergelijken met andere aanbieders. Als het verschil niet aanzienlijk groot is, kun je er doorgaans van uitgaan dat het te vertrouwen is.
Als tweede tip is het belangrijk om goed onderzoek te doen naar de aanbieder zelf. In dit geval is Google je beste vriend. Controleer de website bijvoorbeeld via sites als Trustpilot. Hier kun je (negatieve) ervaringen van mensen lezen.
Als laatste is het belangrijk om te letten op de betaalmogelijkheden. Betaal niet met met internetbankieren, maar met je creditcard of Paypal. Je hebt dan meer kopersbescherming, waardoor je geld terugkrijgen indien nodig veel gemakkelijker is. Ook kun je bijvoorbeeld gebruik maken van achteraf betalen. Dan betaal je pas wanneer je het pakket ook daadwerkelijk in handen hebt. Shop verstandig!