Supermarkten hebben tal van trucs om klanten te verleiden tot impulsaankopen. Met de torenhoge prijzen van nu is een lesje ‘supermarketing’ niet verkeerd.
Zeg impulsaankopen maar gedag: de logica achter supermarktindelingen
Hoe voorkom je dat je verleid wordt tot impulsaankopen in de supermarkt? LINDA.nl zoekt het voor je uit.
Tegen de klok in
De indeling van de meeste supermarkten gaat tegen de klok in. Het haalt de vaart uit je supermarktbezoek, omdat je onbewust langzamer gaat lopen. Een andere truc om jouw tempo te verlagen zijn toegangspoortjes die bewust langzaam openen.
Tussen de vitamientjes
Bij het binnenstappen van een supermarkt sta je meestal direct op de groente- en fruitafdeling. Ook daar zit een gedachte achter. Schappen vol kleurrijk, vers en gezond groente en fruit werken uitnodigend. De felle kleuren prikkelen de ogen. Daarnaast zijn we pas geneigd tot het kopen van ongezonde producten nadat we gezonde producten hebben gekocht. Met een winkelmandje vol broccoli, courgettes en wortels, gun je jezelf ook wel een stukje chocolade.
Ongezond op ooghoogte
De ongezondere producten staan vaak centraal in je looproute. De populairste producten zijn halverwege het gangpad te vinden, zodat je het pad in moet lopen en andere dingen tegenkomt waar je eigenlijk niet naar op zoek was. A-merken of huismerken staan vaak op ooghoogte. En om ervoor te zorgen dat bezoekers de hele supermarktroute doorlopen, staan dagverse producten zoals brood, melk en fruit ver uit elkaar. Onderweg loop je langs allerlei verleidingen die ábsoluut mee naar huis moeten.
Grote winkelwagens en -mandjes
Een andere truc om aankopen te stimuleren is het vergroten van de winkelwagens en -mandjes. Die zijn de laatste jaren flink gegroeid. Een grotere kar lijkt natuurlijk minder vol, waardoor dat ene zakje chips er ook wel bij kan.
Met trek koop je meer
Omdat je met trek geneigd bent meer te kopen, doen supermarkten er van alles aan jouw eetlust te verhogen. Om de geur van versgebakken broodjes te verspreiden zetten zij afbakovens wijd open en bestaan er zelfs speciale ‘parfums’ met broodgeur.
Wachtend bij de kassa
Ben je de winkel doorgekomen zonder impulsaankopen, dan staat je bij de kassa nog een uitdaging te wachten. Ook wel bekend als de ‘jengelzone’, omdat kinderen het snoepgoed achter de loopband maar wat graag willen hebben. Probeer dát maar eens te weerstaan.
5 x waarom we volgens Teun van de Keuken in de maling worden genomen door de voedselindustrieLees ook