Het is een bekend concept: de stroom aan zogenoemde voorgestelde berichten op je Instagram-feed. Je algoritme stelt op maat gemaakte berichten én advertenties aan je voor.
Maar daar zit niet iedereen op te wachten.
Het is een bekend concept: de stroom aan zogenoemde voorgestelde berichten op je Instagram-feed. Je algoritme stelt op maat gemaakte berichten én advertenties aan je voor.
Maar daar zit niet iedereen op te wachten.
Goed om te weten: de gratis versie van Instagram is niet helemaal gratis. Moederbedrijf Meta verdient namelijk geld met jouw gegevens, die ze gebruiken voor het verkopen van advertentieruimte. Het bedrijf is door de Europese consumententoezichthouders zelfs aangesproken op misleiding van consumenten bij de introductie van betaalde accounts. Bij de keuze voor de gratis versie geven consumenten Meta namelijk toestemming om hen op basis van hun gegevens gepersonaliseerde advertenties te tonen.
Advertenties zijn bij de gratis versie van Instagram dus niet te vermijden. Wel kun je ze zo goed mogelijk beheren. Door in de instellingen van de app naar je ‘Accountcentrum’ te gaan en vervolgens op ‘Advertentievoorkeuren’ te klikken, kun je inzicht krijgen in de advertenties die je te zien krijgt en waarom. Ook kun je aangeven in welke advertenties je wel of geen interesse hebt.
Als je Instagram opent, kom je automatisch op de door het algoritme samengestelde pagina die bestaat uit posts van accounts die je volgt, berichten die overeenkomen met je interesses of zoekopdrachten en advertenties waarvan jij in de doelgroep valt. Op deze pagina kan er van alles aan je voorgesteld worden en kun je dus ook eindeloos scrollen.
Voor de mensen die liever een meer gecontroleerd overzicht zien is er gelukkig een andere optie. Klik op de homepage van de app op het pijltje dat naast ‘Voor jou’ staat en selecteer ‘Volgend’. Op deze manier vermijd je posts van onbekende accounts. Ook is de content op deze pagina chronologisch gesorteerd en makkelijker te overzien.
Om de content op je ‘Voor jou’-pagina verder te filteren kun je in je instellingen onder ‘Wat jij ziet’ je ‘Voorkeuren voor inhoud’ aanpassen. Zo kun je gevoelige en politieke content beperken en zelfs filteren op specifieke woorden en zinnen. Voorgestelde berichten kun je voor 30 achtereenvolgende dagen ook helemaal snoozen.
Als je voor je gevoel toch nog te lang aan het scrollen bent, kun je in je instellingen onder ‘Bestede tijd’ ook een tijdslot aanzetten van 15 minuten tot 2 uur. Wil je geen vast slot, zet dan een herinnering aan om de 10, 20 of 30 minuten. Op deze manier helpt de app je om je schermtijd op Instagram te verminderen.
Waarom het slim is je schermtijd te minderen: 'Het zorgt voor constante stress in je brein'Lees ookNaast eigen verzamelde informatie krijgt Meta ook informatie over jou opgestuurd van andere bedrijven en organisaties. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je iets heb toegevoegd aan je winkelmand in de Zalando-app en dat deze informatie doorgegeven wordt aan Meta om hier advertenties op af te stemmen. Niet alleen online winkelketens delen dit soort informatie; ook onderwijsinstellingen, streamingplatforms en softwareprogramma’s kunnen activiteiten delen via Meta Business Tools.
Door in je accountcentrum bij ‘Je gegevens en toestemmingen’ op ‘Je activiteit buiten Meta’ te klikken kun je deze informatie inzien en zelfs loskoppelen. Ook kun je hier een rapport opvragen van welke informatie er over jou gedeeld wordt en welke persoonsgegevens er al opgeslagen zijn.
Tot slot kun je buiten de Instagram-app nog wat dingen aanpassen, en wel via je telefooninstellingen. Daar kun je de app toegang geven tot jecamera, microfoon, locatie, contacten en foto’s óf die toestemming weer intrekken.
Facebook en Instagram willen jouw foto's en tekst gebruiken voor AI (maar je kunt nu nog bezwaar maken)Lees ook