Cliché maar waar: we zijn allemaal uniek. Maar niet volgens Ginny Ramkisoen (36). De schrijfster en creative consultant verzamelt de meest herkenbare ‘starter packages’ op Instagram.
Van de festivalmeid tot de toerist: ze komen allemaal langs.
Cliché maar waar: we zijn allemaal uniek. Maar niet volgens Ginny Ramkisoen (36). De schrijfster en creative consultant verzamelt de meest herkenbare ‘starter packages’ op Instagram.
Van de festivalmeid tot de toerist: ze komen allemaal langs.
Ginny, ook bekend als Ginny Ranu, plaatst een maand geleden op haar persoonlijke Instagram de starter pack van de typische corpsbal. Ze ontvangt zóveel reacties, dat dit haar aan het denken zet. Deze “gezonde dosis zelfspot”, zoals de schrijfster het zelf noemt, smaakt naar meer.
“Ik kreeg suggesties binnen van andere herkenbare types om memes van te maken. Dat was de doorslag om er een account aan te wijden.” En zo was ‘eenuniekcliche’ een feit. “Ik wil op een grappige manier benoemen hoe je een type kan herkennen. We wíllen allemaal uniek zijn, maar uiteindelijk zijn we toch stiekem een cliché”, beschrijft Ginny.
De eerste starter pack die viral ging.
Inspiratie voor de memes is niet ver te zoeken. Het ligt letterlijk op straat. “Door om me heen te kijken in Amsterdam en mijn vriendenkring kom ik genoeg clichés tegen. Ook van Twitter kan ik goed afkijken. Wat je op straat ziet, vertaalt zich online door.”
Daarnaast krijgt Ginny veel suggesties toegestuurd waar haar volgers graag een starter pack van zien. “De yogameid, de typische sportschoolman en het Amsterdamse PR-meisje worden vaak aangevraagd.”
In de bio van het account staat ‘Plek voor zelfspot, niet voor haat’. Waarom? “Uit voorzorg. Er mag gelachen worden, maar niet uitgelachen. Mocht een reactie aanstootgevend zijn, zal ik die verwijderen. Kunnen reacties niet door de beugel, zal ik het gesprek aangaan. Daar kunnen mensen dan hopelijk van leren. Dan bereik ik er nog iets mee.”
Haar volgers vinden de types maar al te herkenbaar, zo is te merken aan de reacties. De duidelijke favoriet is de ‘gerenoveerd huis in Amsterdam’ starter pack. “Daar kunnen zoveel mensen zich in vinden, dat is heel grappig om te zien. Dit geldt natuurlijk ook voor buiten Amsterdam.”
Ook Ginny herkent zich in veel van de clichés. “Festivalmeiden: guilty. Ik draag een wijdepijpen broek, rook helaas ook weer en heb zeker gouden oorbellen. Zo herken ik mezelf ook in de Oud Zuid starter pack. Daar heb ik nog gewoond. En meiden van De Pijp? Ja, ook. Daar woon ik nu.”
Welke ze zelf het leukst vindt, is lastig. Maar als ze dan tóch moet kiezen, zijn het de volgende twee.
Lees ook
Waarom jij en je brein toch zwichten voor die schoenen op Instagram