Na vijf uur in de kappersstoel is daar het moment suprème: de cape gaat af en je ziet jezelf in de spiegel. ‘Top’, zeg je, maar bij thuiskomst barst je in tranen uit. Dit was níét de bedoeling.
Maar hoe voorkom je zo’n deceptie? Nou, zo.
Na vijf uur in de kappersstoel is daar het moment suprème: de cape gaat af en je ziet jezelf in de spiegel. ‘Top’, zeg je, maar bij thuiskomst barst je in tranen uit. Dit was níét de bedoeling.
Maar hoe voorkom je zo’n deceptie? Nou, zo.
Mark van Westerop is drie keer uitgeroepen tot ‘Hairdresser of the Year’ en kapper bij kapsalon Pro-Solo. Hij vindt ‘verpest’ of ‘verknipt’ een te groot woord voor kapsels die niet goed uit de verf zijn gekomen. Hij spreekt liever van een miscommunicatie.
“Zo’n situatie ontstaat van twee kanten”, aldus Van Westerop. “Een klant geeft aan wat de behoeftes zijn. Het is aan de kapper om met zijn skills en ervaring te kijken of die wensen haalbaar en realistisch zijn.”
Hoe zorg je er als klant voor dat je niet met de handen in het haar zit na een kappersbeurt? Allereerst is het belangrijk dat je weet wat jouw haartype is. Zoek op basis daarvan een kapper die genoeg kennis heeft op het gebied van bijvoorbeeld kroes, krul, dun haar of extensions.
Een goede relatie met jouw kapper is essentieel. Diegene kent jouw haar én de geschiedenis daarvan. Heb je net een nieuwe kapper? Leg dan uitgebreid uit wat jouw lokken de laatste jaren hebben doorstaan. “Lang haar is vaak al vijf jaar oud. Is het een keer geblondeerd? Heb je laatst twee weken lang gezwommen in zout water?” Dat klinkt overdreven, maar voor een kapper is het cruciale informatie.
Pas daarna komen jouw daadwerkelijke wensen aan bod. Wees zo nauwkeurig mogelijk en overleg goed met je kapper. “Je kan me vragen om een eitje voor je te koken. Maar, als je uitlegt dat je een spiegelei wil met heel veel zout, kan ik gerichter te werk gaan.” Alles komt dus neer op communicatie. “Liever te veel dan te weinig.”
Aan de hand van een voorbeeldplaatje of omschrijving van de klant, gaat een kapper aan de slag. Vrouwelijk? Zacht? Met natuurlijke kleuren? “Soms stel ik een aantal aanpassingen voor die beter bij die persoon passen.” Daarmee houdt Van Westerop rekening met huidskleur, de vorm van het gezicht en iemands levensstijl.
Dat laatste is niet geheel onbelangrijk. Hij geeft aan dat in principe alles mogelijk is, maar het hangt wel af van de hoeveelheid moeite die een klant wil doen. “De een heeft het ervoor over om elke dag de krultang te pakken, terwijl de ander alleen kammen genoeg vindt”, vertelt Van Westerop.
“Sommigen willen geblondeerde haren. Dat kan, maar daardoor moet je het vaker verzorgen. Als je topsport besluit te vragen van je haar, moet je het ook als topsport gaan behandelen.”
Probeer voor jezelf ook duidelijk te krijgen waar je niet tevreden mee bent. Wil je meer volume? Iets blonder? Of juist koeler? Een kleine aanpassing kan vaak het probleem al oplossen. “Een lelijke jurk kun je terugbrengen naar de winkel. Maar haar kun je niet afzetten.”
Want zeg nou eens eerlijk: niets is vervelender dan ontevreden zijn met je haar. Het is je identiteit. Wees daarom ook niet bang om meteen aan te geven dat het resultaat niet naar wens is. Van Westerop: “Dan kan de kapper meekijken naar een oplossing en wat voor je betekenen. Het is zonde om een andere kapper opnieuw uit te laten vogelen wat je wilt.”
(Knip)beurt: 'Hij ging er na 30 jaar vandoor met een klant uit zijn kapperszaak'Lees ook