Een hoop autogerelateerde zaken zijn zo normaal geworden, dat we daar niet eens meer over nadenken. Toch is het niet overbodig om je daar af en toe toch eens in te verdiepen.
Lampen aan en gaan: hoe zit het ook alweer met je autoverlichting?
Daarom frissen we even je kennis over autoverlichting op.
Autoverlichting
Je staat er misschien niet bij stil: maar er zijn een heleboel verschillende lichtbronnen voor de koplampen van een auto. Zo heb je halogeen peertjes, die dat ouderwetse, warme gele licht produceert. Of moderne Xenon of LED-lampen, die juist koel wit-blauw licht afgeven.
De keuze van het soort lamp dat je kiest, bepaalt je zicht én of jij je medeweggebruikers wel of niet verblindt.
Halogeen, Xenon en LED
Zo is het voordeel van de koele Xenon lampen dat het zicht gemiddeld drie keer beter is dan met een halogeen lamp. Maar wanneer de sterren aan de hemel verschijnen, maakt het Xenon-licht jou ook een stuk minder fijne tegenligger. Toch hoeft dit geen probleem te zijn, mits de koplampen goed zijn afgesteld.
Naast halogeen en Xenon is er ook LED-verlichting. De meeste autofabrikanten kiezen er anno 2021 voor om hun nieuwe modellen standaard uit te rusten met Full LED-koplampen. De ‘Light Emitting Diode’ verbruikt namelijk minder energie, geeft meer licht en gaat over het algemeen een stuk langer mee. LED-koplampen leveren daarbij optimale zichtbaarheid in donkere uren, zónder andere bestuurders te verblinden.
Bij zowel halogeen, Xenon als LED is het belangrijk om goed na te gaan dat je de juiste lampen aanschaft. De fitting verschilt namelijk per auto. Check daarom altijd eerst de gebruiksaanwijzing van je auto of pak Google erbij.
Standen
Daarbij maakt het ook nog verschil welke stand je gebruikt. Om het geheugen op te frissen hebben we de verschillende standen even op een rijtje gezet:
Dimlicht: Oftewel, je koplampen, achterlichten en kentekenverlichting branden. Dit is je normale verlichting die je standaard aan dient te zetten zodra het donker wordt. Bij slecht zicht door weersomstandigheden geldt dit ook voor overdag.
Stadslicht: Het verschil tussen stads- en dimlicht zit aan de voorkant: je normale koplampen staan uit maar er branden wel twee kleine lampjes. Hiermee ben jij zichtbaar voor anderen, maar zie je zelf geen hand voor ogen in het donker. Deze stand stamt uit de jaren 50 en had beter parkeerlicht kunnen heten.
Grootlicht: Iedereen kent het grootlicht wel: op donkere bosweggetjes is dit je grootste vriend. Maar deze stand is dan ook alleen voor in het donker en wanneer er geen ander verkeer om je heen is – over verblindend gesproken.
Mistlicht: Ook deze stand is verblindend en mag dan ook alleen gebruikt worden als er sprake is van mistbanken, en dus niet bij een klein beetje mist. Zet je mistlampen voor aan als je minder dan 200 meter zicht hebt. De mistlampen achter zet je aan bij minder dan 50 meter zicht. Een goed referentiepunt is het hectometerpaaltje, deze staat elke 100 meter langs de weg. Vergeet je je mistlampen uit te zetten dan mag mijnheer agent je een boete geven omdat je dan anderen op de weg verblindt. Dus niet vergeten uit te zetten!
FemmeFrontaal is hét online automagazine voor de vrouwelijke kijk op auto’s. Geen verhalen over ingewikkelde technieken of louter pk-jargon, maar verhalen en rij-impressies van vrouwen – voor vrouwen én mannen – met liefde voor auto’s.
Lees ook
Vijftig vrouwen wereldwijd bepalen elk jaar de ‘Women’s World Car of the year’