Waar jij denkt een leuke emoji te sturen op WhatsApp of de zin netjes af te sluiten met een punt, kan jouw kind van deze berichten in de war raken en kan er miscommunicatie ontstaan. Herkenbaar? Dít is wat je eraan kunt doen.
Emoji's, spraakmemo's en interpunctie: dit is waarom jij en je kind elkaar niet altijd begrijpen op WhatsApp
LINDA. spreekt met Lieke Verheijen, universitair docent bij Radboud Universiteit en social media en communicatie-expert.
Volgens Verheijen is er op het gebied van online communicatie sprake van een kloof, en dan vooral tussen Gen Z en hun ouders. “De oorzaak hiervan is dat jongeren van nu zijn opgegroeid met online communicatie en hun ouders niet, en ze hier eigenlijk nog steeds aan moeten wennen. Ouderen zoals Gen X en Babyboomers zijn opgegroeid met de formele standaardtaal. Het is dan lastiger om op een latere leeftijd een andere informele schriftelijke taalvariant aan te leren”, vertelt Verheijen.
Terwijl jongeren steeds vaker nieuwe online taalnormen creëren, worstelen hun ouders met de betekenis van alle afkortingen en emoji’s in hun berichten. “Jongeren communiceren online op een informele manier en gebruiken creatieve middelen om hun emoties en gevoelens over te brengen en de communicatie te verrijken. Ze maken daarbij graag gebruik van visuals zoals emoji’s, gifjes en stickers, en audio zoals spraakmemo’s. Alles wat hun berichten meer nuance en betekenis geeft, wordt volop ingezet – er is immers online geen non-verbale communicatie in tekstberichten.”
Punt uit
Maar waar kun je dan als ouder op letten? “Als je als ouder ervoor kiest om alleen maar in volzinnen te typen met volledige interpunctie en zonder emoji’s, gifjes of stickers, is het lastiger voor een kind om te bepalen hoe dit bericht geïnterpreteerd moet worden”, zegt Verheijen. Zo hebben veel jongeren moeite met de punt aan het einde van een zin en komt dit snel negatief over. “Alsof je letterlijk een punt maakt, zo van: punt uit”, benadrukt Verheijen.
Het kan dus helpen om je berichten op WhatsApp extra betekenis te geven met visuals, maar gebruik ze dan alleen om je emotie of toon te onderbouwen, of om extra informatie te geven. Ook blijft het belangrijk om genuanceerd te blijven. En als je echt niet weet wat te doen met al die gele hoofden en gifjes, dan kan het volgens Verheijen helemaal geen kwaad om een spraakmemo te sturen, mits die niet te lang is. “Dat gaat dan weer tegen het principe van beknoptheid en snelheid in chatcommunicatie van jongeren in.”
