In 2019 zijn we definitief klaar met het met Cristal-champagne overgoten materialistische gebral van onnozele influencers, die een keukentrapje nodig hebben om in hun Range Rover te klimmen, zo betoogt onze hoofdredacteur Jossine Modderman.
2019: de teloorgang van de leeghoofdige influencer en de opkomst van vrolijk activisme
In 2019 omarmen we ethiek en goed gedrag. Ouderwets activisme wordt weer helemaal hip.
Trends 2019
Als eten het nieuwe roken is, wordt plastic de nieuwe crack. Rietjes, dekseltjes, bakjes, petflesjes, badeendjes, zakjes en nog 56.723.765 andere plastic producten en verpakkingsmaterialen worden in snel tempo óf vervangen door afbreekbaar organisch materiaal óf verbannen uit de samenleving. Een verpakte komkommer kopen, levert gefronste wenkbrauwen op. Ja, ook van de caissière.
Nadat de ‘gele hesjes’ klaar zijn met protesteren over allerhande verhogingen, richten zij hun pijlen op laagdrempelige acties tegen vervuiling. Zorg voor de eigen leefomgeving slecht grenzen, religie en afkomst. Hele wijken ruimen, zij aan zij, zwerfafval op. Eens per twee weken komen Satudarah en Bandidos langs om grof vuil op te halen, waarvan ze kleine meubels voor verpleegtehuizen voor dementen maken. Op bomenvooramsterdam ’tinderen’ Amsterdammers een boom naar hun hart.
Die ene overgebleven automobilist die z’n raam opendraait bij een kruising en zijn Mars-wikkel naar buiten flikkert, wordt door het slimme stoplicht ’toegesproken’. De man schrikt zich het apelazerus en moet van de rechter verplicht 128 uur naar 4greenfoundation.com kijken.
Extra vrolijk worden we van:
- Plastic whale: een daadkrachtige groep mensen die van plastic zooi uit de Amsterdamse grachten echt fraaie kantoormeubels fabriceert.
- Dave Hakken van Skip The Straw die, juist, oorlog aan drinkrietjes heeft verklaard. Het begint met: er geen vragen of aannemen.
- Liselotte Rambonnet, Auke-Florian Hiemstra en Gabriel van Olthof. Deze Leidse studenten plaatsen elke dag een weggemieterd plastic (bier)bekertje op instagram/canalcups.nl, net zolang tot de gemeente Leiden besluit om bij openbare feesten zoals het Leids Ontzet herbruikbare bekers met statiegeld in te voeren.
- Canada. Sowieso al! Maar in het bijzonder vanwege het lands sympathieke plan voor ‘carbon-uitkering’. Heel eenvoudig: iedereen betaalt een CO2-belasting naar rato. Die vleesfabriek betaalt natuurlijk veel meer dan jij op je zeventig vierkante meter. De penningen worden vervolgens weer hoofdelijk verdeeld en dan blijkt de kleine man veel meer te vangen dan hij heeft betaald.
Lees ook
Plastic wegwerpartikelen zijn als het meezit over twee jaar verboden in de EU
2019: van ‘fast fashion’ terug naar mooie mode
In VPRO’s Tegenlicht zeiden ze het al: “Ieder jaar worden meer dan honderd miljard nieuwe kledingstukken geproduceerd. Een derde daarvan wordt niet verkocht, nooit gedragen en versnipperd of verbrand. In de wereldwijde wedloop naar de snelste productie voor de laagste prijzen heeft de mode- en kledingindustrie zich ontwikkeld tot een duizelingwekkend systeem van fast fashion. Dat systeem is niet alleen gebaseerd op uitbuiting, maar ook verantwoordelijk voor 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Hoe kunnen we de mode veranderen met behoud van het plezier?”
In 2019 wordt mooie mode ook écht mooi. Zo hergebruiken gerenommeerde ontwerpers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthem van Hacked by overschotten van grote modeketens. Massaproductie van onduidelijke afkomst, veel te goedkope nep uit obscure naaiateliers: ons bewustzijn over wát we aantrekken wordt alsmaar groter. Polyester laten we links liggen, zelfs met carnaval, en steeds vaker onderzoeken we waar iets vandaan komt. Niet langer is de vraag: ‘Nieuwe jas?’, in zwang maar: ‘Mooi zeg! Hoe oud?’ Modeontwerpers maar ook de kledingindustrie pakken hun verantwoordelijkheid, simpelweg omdat wíj dat van ze verlangen.
Let in 2019 op:
- PrimaLoft. Gebruiken geen ganzenveren meer in jassen en slaapzakken, maar een herbruikbare, afbreekbare synthetische vezel. Voor buitensporters en koukleumen.
- De leerindustrie gebruikt een ontiegelijke hoeveelheid water voor wassen en kleuren. Schoenenmaker Ecco heeft een procedé ontwikkeld dat water bespaart. Toegegeven: Ecco staat niet bovenaan ons hipheidslijstje, maar wat niet is kan nog komen.
- Het Spaanse ECOALF maakt jassen en sneakers van afval, plastic en algen. En geheel niet lelijk: als je van New Balance-sneakers houdt, lust je deze ook.
- Adidas x Parley for the Oceans collaboration is een afbreekbare sport- en sneakerlijn van oceaanplastic. In 2024 wil Adidas alleen nog gerecycled plastic gebruiken en nog steeds vele honderden miljoenen omzetten.
- De muts van Cali Wool van the North Face is niet alleen ‘groen’ gefabriceerd maar vermindert, door de innovatieve manier waarop de dieren die de wol leveren worden gehouden, ook daadwerkelijk broeikasgassen. Dat noemen ze een ‘carbon negative beanie‘. Erg hip.
- Gumdrop Ltd. Je weet wel, die leuke roze sneakers met zolen die gemaakt zijn van op straat gepleurde kauwgom.
Lees ook
Beau van Erven Dorens vindt dat we daklozen geen boetes moeten geven, en dit vinden jullie
2019: alles is liefde
Collectieve afkeer tegen verspilling, vervuiling, verharding en verwaarlozing van mens, dier en milieu neemt dit jaar toe. Uiteraard: in ons welvarende Westen is het ‘makkelijk’ druk maken over dierenrechten of voldoende groen tussen het beton. Dat is bepaald anders als je ergens woont waar kindhuwelijken, honger en haat tegen homo’s van alledag is. ‘We doen wat we kunnen’ wordt het mantra van 2019. In het geval van de rockband Pearl Jam was dat concerten geven waarvan de opbrengsten naar daklozen in hun thuisstad Seattle gingen. De elfjarige Thijs Schenk richtte de site ikwilgoeddoen.nl op. In 2019 draait niet álles alleen om winstcijfers en efficiëntie en economische groei. De jongens van Seepje halen sinaasappelschillen op bij Albert Heijn en gebruiken die voor natuurlijke aroma’s in hun wasproducten. Ondernemend én groen.
Dus worden we blij van:
- Boeken kopen via youbedo.com, want 12 procent van de aankoop gaat naar een goed doel naar keuze.
- De vrijwillige bijdrage van digital agency DEPT aan justdiggit.com. DEPT bouwde gratis een platform waarop boeren in Afrika rechtstreeks gekoppeld kunnen worden aan donateurs.
- Zipline en Swoop Aero, start-ups die nou eens niet drones voor de lol of voor efficiënt pakketvervoer inzetten, maar voor het afleveren van bloed en medicijnen naar afgelegen crisisgebieden.
Deze lijst had nooit tot stand kunnen komen zonder de liefdevolle inbreng van Matthijs Jaspers, The Happy Activist. Omdat de wereld best een beetje beter kan.
Zelf een bijdrage leveren aan een wereld met minder plastic afval? In deze video leggen we uit hoe je dat kunt doen: