Het halveren van de zendtijd van de consumentenprogramma’s Kassa en Radar was bijna een jaar geleden hét gesprek in Hilversum. Met de gebeurtenissen van de afgelopen maanden in de televisiewereld is dát protest enigszins op de achtergrond verdwenen, maar toch tekenden 126.825 boze kijkers de petitie voor het behoud van beide programma’s. Daar was ik er overigens niet één van, maar toch: het blijft een behoorlijke aderlating.
Want misschien heb je het niet direct in de agenda staan, vanavond is de allerlaatste uitzending van Kassa op het vaste tijdstip van zeven uur te zien. Een plek waar het programma járen heeft gestaan. Zo’n dertig jaar om precies te zijn. Binnenkort verhuist Kassa naar de maandag en gaat het stuivertje wisselen met die andere consumentenknaller van de publieke omroep: Radar. De verplaatsing betekent niet alleen een beknibbeling van vier afleveringen Radar en twintig (!) afleveringen Kassa per seizoen, het totale aanbod van consumentenjournalistiek gaat van een wekelijkse anderhalf uur naar drie kwartier.