Grote modemerken halen hun inspiratie vaak vanuit heel de wereld, maar niet iedereen is blij met de nieuwe Babouche unisex slippers van CELINE.
De door Marokkaanse muiltjes geïnspireerde instappers lokten de #mybaboucheisnotceline uit.
Nieuwe collectie
Afgelopen maand lanceerde modemerk CELINE hun nieuwe lente/zomer collectie. Het Franse modehuis onthulde daarbij hun nieuwe Babouche unisex slipper als onderdeel van hun Jacno footwear lijn. Deze slipper, die verkrijgbaar is in het wit, zwart en slangenprint, wordt in de webshop verkocht vanaf €520.
Een flinke prijs voor een paar sloffen, maar dan heb je ook wat. Althans, dan heb je sloffen die sterk gebaseerd zijn op footwear die je ook in Marokko vindt. Boutaïna Azzabi vindt hier iets van. Zij begrijpt namelijk wél dat grote modeketens inspiratie halen uit kledingstijlen vanuit de hele wereld, maar vindt het moeilijk om te zien dat deze landen en de makers van het origineel hier niets voor terugkrijgen.
Niet eerlijk
Bij haar posts op social media schrijft Boutaïna: ‘Het is niet eerlijk dat de locals die deze tradities in stand proberen te houden, hier niets voor terugkrijgen in de vorm van geld of PR. De bekende CELINE 2020 schoenencollectie is schaamteloos plagiaat aan het plegen met het overnemen van Marokko’s traditionele footwear. Het bekende modehuis verkoopt nu Babouche schoenen voor €900+. Maar niets van de opbrengsten zal naar native Marokkaanse ambachtslieden en designers gaan.’
https://www.instagram.com/p/CAe03XrJ0Nk/
Doe mee
Daarom roept Boutaïna op om ervoor te gaan zorgen dat dit wél gaat gebeuren. ‘Doe met me mee en maak lawaai voor de lokale ambachtslieden. Laten we ervoor zorgen dat onze tradities net zomaar worden gestolen.’ Ze vraagt haar volgers een foto te nemen met hun traditionele Marokkaanse schoenen en deze te plaatsen met #mybaboucheisnotceline zodat zij deze kan doorplaatsen op haar account.