De prachtige plaatjes op sociale media – en de bijkomende vaak onrealistische schoonheidsidealen – kunnen je best onzeker maken over je eigen looks. Dat is logisch, maar natuurlijk wel hartstikke zonde. Lang leve de zelfliefde en -acceptatie.
Om blij van te worden: hier scoor je nu een gratis lipstick
Onderstaand merk maakte het hun missie.
Schoonheidsideaal
Zogenaamd perfecte lichamen, vlekkeloze huidjes en spectaculaire levens: we worden er constant aan blootgesteld. Meestal op platforms als Instagram en TikTok, waar beelden vaak gemanipuleerd worden met filters en bewerkingsapps. Het resultaat? Een vaak onrealistisch beeld van schoonheid.
En dat kan nogal wat doen met je zelfbeeld. Zo bleek vorig jaar uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam dat bijna de helft van de jonge vrouwen vindt dat sociale media een negatief effect hebben op hun zelfbeeld. Veel vrouwen voelen druk om aan deze normen te voldoen en vergelijken zichzelf met deze onrealistische ideaalbeelden. Met onzekerheid, gevoelens van minderwaardigheid en soms zelfs depressies tot gevolg. Zonde, toch?
Je bent het waard
Beautymerk L’Oréal Paris wil vrouwen bewust maken van hun eigenwaarde. En dit doen ze dan ook al 50 jaar, bijvoorbeeld met de inmiddels iconische slogan ‘Omdat we het waard zijn’. Een mooie boodschap, bedoeld om het zelfvertrouwen van vrouwen te versterken en duidelijk te maken dat er heel veel vormen van schoonheid zijn.
Tegenwoordig zijn social media natuurlijk overal en is deze boodschap misschien wel belangrijker dan ooit. Daarom gaat het merk nu door middel van de campagne ‘I’m worth it’ in gesprek met jonge vrouwen over wat ‘het waard zijn’ voor hen betekent en waarom dat soms moeilijk is om over jezelf te zeggen. Met als doel dat we elkaar wat vaker supporten.
Wall of Worth
Maar er is meer. Zo komt er een heuse rondreizende ‘Wall of Worth’ waar je middenin een echte belevenis terecht komt. Hier word je op een bijzondere manier aangemoedigd om complimenten aan jezelf op te schrijven. En je kunt er zelf – mits je op tijd bent – een gratis lipstick scoren. Ook zullen verschillende Nederlandse influencers op hun eigen social media-accounts positieve, versterkende gedachtes delen waar zij zich zelfverzekerd door voelen.
De ‘Wall of Worth’ doet onder andere de steden Utrecht, Den Bosch, Rotterdam en Antwerpen aan. Reden genoeg om het merk in de gaten te houden en een vanaf 30 mei een bezoekje aan de bijzondere belevenis in te plannen, toch? Hier lees je alles over de campagne en wanneer de Wall of Worth waar precies staat. En onthoud: je bent het waard.