Ondanks haar leeftijd is Rhodé Kok (18) geen kleine speler op social media. Sterker nog: ze inspireert haar honderdduizenden volgers elke dag om het leven vooral niet te serieus te nemen. And we’re here for it.
Rhodé Kok over authenticiteit en trends op social media: 'Ik ben absoluut géén it-girl'
Rhodé vertelt aan LINDA.meiden over authenticiteit, connecties op social media en haar favoriete (mode)trends.
Rhodé Kok
Zo stralend als ze er bij zit tijdens ons digitale interview, zo nonchalant zat ze er een halfuur geleden nog bij. “Vijf minuten geleden plaatste ik een story op Instagram waarop ik wallen heb en gaap. Ik laat online vooral zien dat ik absoluut niét de It-girl ben. We hebben allemaal momenten waarop we er mooi uitzien, of juist niet. Dat contrast wil ik benadrukken.”
“Het is belangrijk om geen perfect plaatje te willen neerzetten. Komt iets in mijn hoofd op, dan plaats ik het direct op Instagram. Hoe langer je erover nadenkt, hoe minder ‘echt ‘het wordt.”
Holy shit-moment
Die authenticiteit is Rhodé’s grootste kracht, maar ook hetgeen dat ze bewondert in haar mede-creators. “Voor mij is een It-girl niet iemand die alle modetrends volgt of een eindeloze huidverzorgingsroutine heeft, maar juist iemand die een heel eigen stijl en persoonlijkheid heeft. Bijvoorbeeld Lisa Korver en Victoria Paris. Ik herinner me nog goed dat Victoria me op Instagram ging volgen. Dat was een ‘holy shit-moment’. Ik was echt een beetje starstruck.”
Witte sokken en loafers
Weg met die kortstondige modetrends, dus. “Ik hecht veel minder waarde aan trends dan vroeger. Een modetrend is in drie weken weer overgewaaid. Ik haal er wel inspiratie uit, maar focus me vooral op wat bij mij past en wat goed bij me staat. Bijvoorbeeld witte sokken en loafers – die draag ik het hele jaar door. Of die gele Osaka sneakers, die vind ik heel tof, en ik zoek naar een model waarvan ik weet dat ik ze langer ga dragen. Daarnaast investeer ik graag in statement pieces waar ik lang plezier van heb. Dat scheelt me ook nog geld.”
Gatekeeping
Naast inspiratie, is Instagram voor Rhodé ook een middel om nieuwe connecties te maken. Zo vertelt ze lachend over haar dm-inbox die uitpuilt met date-aanvragen, maar gaat ze ook graag het gesprek aan met haar volgers. “Ik lees al mijn dm’s, er is niets dat ik niet zie. Dat doe ik, omdat ik het belangrijk vind om me niet te verstoppen achter een beeldscherm. Vraagt iemand waar mijn outfit vandaan komt, dan deel ik dat graag. Daarnaast krijg ik zelf ook vaak leuke tips van volgers of stuur ik herkenbare content door naar mijn vrienden.” We doen niet aan gatekeeping hier.
“Verder gebruik ik de ontdekkingspagina op Instagram veel, dat algoritme werkt top. Als ik ergens aan denk, dan vind ik het even later dáár. Ik ontdek nieuwe accounts, maak borden en sla dingen op die ik inspirerend vind.”
En nu jullie
Nu zijn we natuurlijk óók heel benieuwd wat jou inspireert op Instagram. We vroegen LINDA.meiden-lezers op Instagram daarom welke (mode- en beauty)trends zij de afgelopen tijd hebben ontdekt. En in plaats van dat ze ‘m alleen naar hun bestie doorsturen via dm, pluk jij er nu ook de vruchten van.
Hieronder lees je de antwoorden. Komen ze je (nog) niet bekend voor? Ga dan maar gauw op ontdekkingstocht.
- All things Scandinavian: van simplistische mode tot de Scandinavian hairline-trend
- De denim on denim-trend, een spijkerbroek met spijkerjack en soms zelfs spijkerlaarzen
- Upcyclen en vintage winkelen
- Korean skincare producten, die ik zonder social media nooit ontdekt had
- Geen mode of beauty, maar door social media is lezen ‘cool’ geworden
- Het gebruiken van een guasha steen en dry brushing
- Dat je zomerkleren ook kunt stylen in de winter, en andersom. Bijvoorbeeld cowboylaarzen onder een jurkje en een bermuda met trenchcoat
- Oversized kleding, en dan vooral wijde jeans
Je hoort het: Instagram is de uitgelezen plek om nieuwe connecties te maken, inspiratie op te doen en op de hoogte te blijven van trends die voor jóu relevant zijn.