Waar vroeger veel vrouwen naar de plastisch chirurg gingen omdat ze op een beroemdheid wilden lijken, hebben ze nu een Snapchat-filter voor ogen als ideaalbeeld.
Cosmetische arts Tijion Esho noemt het fenomeen ‘de Snapchatstoornis’.
Filter
Vrouwen kwamen vroeger vaak met foto’s van modellen of beroemdheden de kliniek binnen. Nu komen ze met een foto van zichzelf, maar dan wél met filter, vertelt Esho aan The Independent. De filters op Instagram of Snapchat nemen de onzekerheid van velen weg: je lippen worden dikker gemaakt, je huid zuiverder en je gezicht smaller.
Onrealistische verwachtingen
Zo kreeg Esho, wiens kliniek bekend is van het Britse tv-programma Body Fixers, een vrouw die een gefilterde foto van zichzelf meebracht als voorbeeld. Hij weigerde haar te behandelen en heeft haar psychologische hulp aangeboden. Volgens Esho hebben deze vrouwen vaak onrealistische verwachtingen en een vervormd lichaamsbeeld. Ze zouden na een operatie nooit gelukkig zijn met het resultaat. Hij waarschuwt collega’s voor dit soort gevallen.
Zelfvertrouwen
Waarom deze vrouwen een gefilterde versie van zichzelf willen zijn? Esho zegt dat het ligt aan het tijdperk waarin we leven. “Het zelfvertrouwen van vrouwen kan bepaald worden door het aantal likes en volgers op social media.” Eerst kon je alleen de jaloersmakende beelden van beroemdheden op televisie en in tijdschriften zien. “Nu word je dagelijks geconfronteerd met perfectie op social media, dat maakt mensen nog kritischer over zichzelf.”
De plastisch chirurg maakt zich zorgen over de invloed van dit soort beelden: